PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4, im. JULIANA TUWIMA W SOSNOWCU
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Do podejmowania działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych w szkole zobowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015r w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii( Dz.U. 2015 poz. 1249) W myśl tego dokumentu szkoła podejmuje działania interwencyjne polegające na powiadomieniu rodziców i policji w sytuacjach kryzysowych, w szczególności ,gdy dzieci i młodzież używają, posiadają lub rozprowadzają środki odurzające. W rozporządzeniu & 10 zobowiązuje szkoły i placówki do opracowania strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem.
Podstawy prawne stosowanych procedur:
(Dz.u. 1982 nr 35 poz. 228)
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 1982r nr 35 poz. 230)
oświatowe( Dz.U. 2017 poz. 60)
higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz .U.2003r nr 6
poz. 69)
placówek ( Dz. U. z 2017r. poz. 1611)
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r (Dz. U. 1991 nr 120 poz. 526)
Zasady ogólne
Postępowanie w sytuacjach kryzysowych z udziałem ucznia powinno być prowadzone w możliwie najszybszym czasie i przy zapewnieniu bezpieczeństwa psychofizycznego ucznia.
Uczeń i jego rodzice mają prawo do pełnej informacji o sytuacji i podjętych przez szkołę działaniach ich dotyczących.
Osobą odpowiedzialną na terenie szkoły za respektowanie praw ucznia jest dyrektor. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie respektowania praw ucznia jest pedagog szkolny.
Uczniowie wykraczający poza normy prawne i zasady zachowania akceptowane w szkole ponoszą sankcje przewidziane w Statucie Szkoły.
W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia pisemnie Sąd Rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
Nauczyciel dokumentuje zaistniałe zdarzenia na terenie szkoły ,sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń i przekazuje ją pedagogowi.
Ilekroć mowa w niniejszej procedurze o:
WYKAZ PROCEDUR:
w rodzinie.
Procedura rozwiązywania konfliktów w szkole w zależności od stron konfliktu
Procedura postępowania w przypadku wagarów, powtarzających się nieusprawiedliwionych nieobecności na lekcjach
Procedura postępowania w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia mienia szkolnego
Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia kradzieży na terenie szkoły
3.Nauczyciel podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia poszkodowanemu, z wyłączeniem jednak przeszukania domniemanego sprawcy.
Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia posiadania przez ucznia niebezpiecznych narzędzi, przedmiotów i substancji
Procedura postępowania w przypadku obecności na terenie szkoły osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie lub zwierząt zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
Procedura postępowania w przypadku nagłej niedyspozycji zdrowotnej ucznia
Procedura postępowania w razie wypadku, któremu uległ uczeń podczas zajęć szkolnych, zajęć pozalekcyjnych oraz podczas przerw śródlekcyjnych
poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy, wzywa pielęgniarkę szkolną, a w razie zagrożenia zdrowia i życia wzywa pogotowie ratunkowe.
Procedura udzielania uczniom pierwszej pomocy przedmedycznej
Procedura postępowania w przypadku oddalenia się ucznia od grupy w czasie wycieczki/ imprezy szkolnej na terenie miasta i poza miejscem zamieszkania.
Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia palenia papierosów (w tym papierosów elektronicznych) na terenie szkoły.
Procedura postępowania, gdy na terenie szkoły znajduje się uczeń pod wpływem alkoholu bądź środków psychoaktywnych.
Procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji, że uczeń niepełnoletni uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji.
Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz uczniem, w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym.
6 . W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 Kodeksu Postępowania Karnego, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel (inny pracownik szkoły) znajdzie na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk, dopalacz
Procedura postępowania, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk, dopalacz
UWAGA! Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
Procedura postępowania w przypadku zakłócania toku lekcji przez ucznia
Procedura postępowania w przypadku wystąpienia Aktów przemocy i agresji w szkole
Procedura postępowania wobec ofiar przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie
a) Nauczyciel, który podejrzewa, że uczeń jest ofiarą przemocy domowej informuje o tym fakcie wychowawcę, a ten pedagoga.
b) Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem, w zależności od sytuacji, przeprowadza rozmowę z uczniem, prosi pielęgniarkę szkolną o pomoc w dokonaniu wywiadu lub podejmuje inne przewidziane prawem czynności zmierzające do rozpoznania sprawy.
c) Pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły przeprowadza rozmowę z rodzicem chroniącym. Informuje o podejrzeniu stosowania przemocy wobec ucznia i niedostatecznej nad nim opieki oraz o konsekwencjach takiego postępowania i wskazuje formy pomocy.
d) Pedagog sporządza notatkę z przeprowadzonej rozmowy, którą podpisuje rodzic ucznia.
e) Jeżeli podejrzenia potwierdzają się lub istnieje uzasadniona obawa, że uczeń jest ofiarą przemocy, pedagog uruchamia w szkole procedurę założenie Niebieskiej Karty.
Procedura postępowania wobec cyberprzemocy - przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych
Osobą zgłaszającą fakt może być poszkodowany uczeń, jego rodzic, inni uczniowie, świadkowie zdarzenia, nauczyciele.
Niezależnie od tego, kto zgłasza przypadek, procedura interwencyjna powinna obejmować:
a) udzielenia wsparcia ofierze przemocy;
b) zabezpieczenia dowodów i ustalenie okoliczności zdarzenia;
c) wyciągnięcia konsekwencji wobec sprawcy przemocy oraz praca nad zmianą postawy ucznia.
2. Ustalenie okoliczności zdarzenia :
a) Nauczyciel posiadający wiedzę o zajściu powiadamia wychowawcę klasy, który informuje o zajściu pedagoga szkolnego;
b) Pedagog szkolny, wspólnie z wychowawcą, dokonują analizy zdarzenia i planują dalsze postępowanie;
c) W procedurze interwencyjnej bierze udział nauczyciel informatyki, szczególnie na etapie zabezpieczenia dowodów i ustalenia tożsamości sprawcy;
d) W wyjaśnieniu sytuacji biorą udział rodzice uczniów poszkodowanego i sprawcy;
e) Z przeprowadzonych działań sporządzona jest notatka;
f) W przypadku złamania prawa np. groźby karalne, propozycje seksualne, publikowanie nielegalnych treści itp. należy bezwzględnie skontaktować się z policją. Zgłoszenia dokonuje dyrektor szkoły po wcześniejszym powiadomieniu o zaistniałym zdarzeniu.
3. Procedura reagowania wobec sprawcy przemocy
a) Pedagog szkolny powinien przeprowadzić rozmowę z uczniem - sprawcą przemocy. Jeżeli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym osobno;
b) Nie należy konfrontować sprawcy i ofiar cyberprzemocy;
c) Należy powiadomić rodziców sprawcy i omówić z nim zachowanie ucznia;
d) Jeśli rodzice sprawcy odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a uczeń nie zmienił dotychczasowego postępowania, dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny, szczególnie jeśli istnieją inne przejawy demoralizacji ucznia.
4. Zastosowanie środków dyscyplinarnych wobec sprawcy przemocy Podejmując decyzję o udzieleniu kary należy wziąć pod uwagę:
a) rozmiar i rangę szkody - czy materiał został upubliczniony w sposób pozwalający na dotarcie do niego wielu osobom, określa to rozmiar upokorzenia, jakiego doznała ofiara;
b) czas trwania prześladowania - czy było to długotrwałe działanie, czy pojedynczy incydent;
c) świadomość popełnionego czynu - czy działanie było zaplanowane, a sprawca był świadomy, że wyrządza krzywdę;
d) motywację sprawcy - należy sprawdzić, czy działanie sprawcy nie jest działaniem odwetowym w odpowiedzi na uprzednio doznane prześladowanie;
e) rodzaj rozpowszechnionego materiału.
5. Reagowanie wobec ofiar cyberprzemocy.
a) udzielanie wsparcia psychicznego;
b) udzielenie porady w celu kolejnych przypadków cyberprzemocy;
c) po zakończeniu interwencji należy sprawdzić, czy wobec ucznia nie są stosowane dalsze działania odwetowe ze strony sprawcy.
6. Działania wobec świadków zgłaszających zdarzenie :
a) nie należy upubliczniać udziału świadków w sprawie;
b) należy mieć na uwadze bezpieczeństwo świadka i nie narażać go na odwet ze strony sprawcy cyberprzemocy;
c) niedopuszczalne jest konfrontowanie świadka ze sprawcą jako metody wyjaśnienia sprawy.
7. Sporządzanie dokumentacji z zajścia
a) Notatkę o zajściu sporządza pedagog szkolny na podstawie rozmów ze sprawcą zajścia, poszkodowanym i ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia. Dokument powinien zawierać datę i miejsce rozmowy, personalia osób biorących w niej udział i opis ustalonego przebiegu zdarzeń.
b) Jeżeli rozmowa przebiegała w obecności świadka np. wychowawcy, powinien on podpisać notatkę po jej sporządzeniu.
c) Jeśli zostały zabezpieczone dowody cyberprzemocy, należy je również włączyć do dokumentacji.
Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń multimedialnych na terenie szkoły
Procedura postępowania w przypadku gdy Policja dokonuje zatrzymania nieletniego sprawcy czynu karalnego przebywającego na zajęciach w szkole
Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia bądź otrzymania informacji dotyczących ryzyka kryzysu suicydalnego / próby samobójczej/
Procedura postępowania wobec rodzica/opiekuna zgłaszającego się po dziecko, gdy istnieje podejrzenie, że może się on znajdować w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub innych środków zmieniających świadomość
Nauczyciel/wychowawca wzywa drugiego rodzica(prawnego opiekuna)dziecka.
-musi to udowodnić np. poprzez poddanie się dobrowolnemu badaniu alkomatem przez policję, którą wzywa do szkoły dyrektor lub inny pracownik.
Procedura postępowania w przypadku nieodebrania ucznia ze świetlicy szkolnej
2.Nauczyciel świetlicy przypomina rodzicom/opiekunom prawnym, że są zobowiązani do punktualnego odbioru ze świetlicy.
3.Jeżeli sytuacja powtarza się nauczyciel świetlicy informuje wychowawcę, pedagoga i dyrektora, którzy rozpoznają sytuację i w razie konieczności wnoszą do sądu o wgląd w sytuację rodzinną.
4.W przypadku nieodebrania dziecka i braku kontaktu z rodzicami do późnych godzin wieczornych nauczyciel świetlicy lub inny pracownik szkoły powiadamia policję, zapewniając dziecku opiekę do czasu jej przyjazdu.
Procedura w przypadku samowolnego oddalenie się dziecka ze świetlicy
1.Nauczyciel świetlicy ustala okoliczności oddalenia i podejmuje natychmiastowe poszukiwania zaginionego ucznia, odnotowuje w dokumentacji jego nieobecność.
W przypadku, jeśli pełni opiekę jednoosobowo, powiadamia o fakcie dyrekcję szkoły.
Procedura w przypadku wystąpienia zagrożenia pożarem, wybuchem i zatruciem.
Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych
Zatwierdzone na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu …………………..
41-200 Sosnowiec
Kościelna 9